Senest har vi haft et problem med vores vaskemaskine. Den ophørte med at kunne centrifugere og tøjet begyndte samtidigt at lugte efter en vask. Vi måtte derfor tilkalde en håndværker og heldigvis var dette en flink, yderst kompetent og bedst af alt, snakkesaglig. Jeg lærte derfor et par ting.
Først debuggede han vaskemaskinen ved at starte en centrifugering uden vand i maskinen. Dette fungerede upåklageligt og derved kunne han udelukke problemer med motor og programværk. Han havde derved indkredset problemet til en lille hvis lufttrykmåler som sad lige under tromlen inde i maskinen. Da han havde afmonteret den viste han mig hvor tilsnasket den var af slam og kalk. puha! Heldigvis kunne han forklare hvorfor den var så tilsnasket og her følger så et par råd til at undgå dette i fremtiden:
- Kør en kogevask ca. hver 14. dag. De moderne vaskepulvere behøver godt nok ikke temperaturer omkring de 100 grader, men det gør vaskemaskinen. Hvis man altid vasker på 60 grader og derunder ophober der sig kalk og snaks i maskinens kar, rør og slanger som giver sig udtryk i ildelugtende tøj.
- Brug mindre sæbe end du tror
- Centrifuger aldrig almindelig vask på mere end 1200 RPM. Tunge stiffer som cowboybukser og lignende kan godt få 1600 RPM. Der over er det bare et tomt salgsargument.
- Brug aldrig en ”ekstra skyld” mulighed. Brug i stedet mindre sæbe.
- Kør en tom kogevask med ca. 4 dl. hexaphosphat en gang i mellem.
Efter disse råd og samling af vaskemaskinen, virkede centrifugeringen igen.
For at afhjælpe vores lugtgenerne skulle vi købe et par kilo hexafosfat og køre nogle kogevaske med 4 dl. af dette stof. Mon det så hjælper? Det vil den næste uges tid vise.