torsdag, juli 28, 2005

Google Earth

Google Earth ser meget smpændende ud og jeg tror at det bliver en del af pervasive Google i fremtiden.

Får nogle år siden tog jeg dette billede i Glacier Park i Montana



En hurtig manuel placering i Google Earth gav mig dette billede af samme sted



Det er da lidt sejt? Hvis man har en nogenlunde hurtig computer med et nyere grafikkort, er der timevis af leg gemt i Google Earth. Endnu smartere, så kan alle selv lægge deres fotografier ind i programmet så andre kan se hvor de er taget eller hvis man har et luftfoto af sit hus, kan dette også indlægges oven i Googles sattelitfotos. Lur mig om ikke dette bliver det helt store hit i år.

Nu mangler jeg bare at Google frigiver den lovede Mac version!

Tur til Briksdalsbræen


Udsigt fra Briksdalsbreen
Originally uploaded by Per Dalum.
Jeg er næsten lige kommet hjem fra en tur op i de norske fjelde sammen med Jess og Torben. Turen gik denne gang til Briksdalsbræen, Brendalsbræen, Haugesbræen og fjeldene der omkring. Vi fløj der op og havde en lille uge at vandre i.

Turen var i høj grad aktiv ferie og vi var til tider fuldstændig smadrede, men kom dog for det meste ovenpå igen.

Turen gik igennem alle de typer landskab Norge har (næsten). Vi vandrede i skove, på snesletter, på gletchere. Klatrede på klippe for at komme frem til Brendalsbreen, steg næsten 1000 højde meter for at kommer over Olden Skarret som er et bjergpas mellem Briksdalen og Haugesdalen.

Nyd billederne :-)

Batman Begins (2005) (spoiler)


Batman Begins (2005) Så er Batman endelig tilbage! Denne Batman film lægger sig så tæt op ad den myte jeg kender til fra tegneserien at det er en fryd. Kender man kun til Batman gennem de forrige film, skylder man sig selv at se denne film—og derefter læse velvalgte tegneseriebøger. Bl.a. "Dark Knight" serien af Frank Miller (manden bag Sin City) eller "Batman mod Ra's Al Ghul". I den sidstnævnte kan man se hvorfra Liamn Neeson er castet. Da jeg så traileren tænkte jeg: "Åh nej, hvorfor er Ra's blevet kineser" og "Det var da sjovt som Liam Neesons karakter ligner den Ra's jeg kender fra tegneserien". Jeg kunne ikke forbinde disse to fact—duh!

tirsdag, juli 26, 2005

On The Road — USA 1998


On The Road
Originally uploaded by Per Dalum.
I maj måned 1998 tog jeg helt over til USA for at hente min kæreste Mathilde hjem og samtidig rejse lidt rundt i dette land. Vi var dog mest i Montana og nabostaterne. Vi sluttede af i San Franscisco og Los Angeles. Dette er nogle få billeder fra denne tur.

Tur til Nigardsbreen


Digging a camphole
Originally uploaded by Per Dalum.
Jeg har nu fået lagt et par fotografier fra en tur til Nigardsbreen op på det store net. Billederne er fra en tur til denne bre som Torben, Jess og jeg var på i januar måned 2001. Vi kørte der op i snestorm og måtte køre en omvej på grund af lukkede veje i Norge. Denne omvej bragte os nord om hele Jostedalsbreen! Sikken en tur, men vi nåede frem og fik nogle gode dage på Nigardsbreen og de omkring liggende bjerge.

Online opbavaring af bookmarks: Spurl.net 1.0

Frigørelse fra computer administrations åg går sin gang. Tænk hvis man ikke havde problemer med computere, altså andre problemer end dem man selv vælger. Hvis computeren bare virkede, hvis back-up strategier var noget for dem der får penge for den slags. Hvis computeren kun var en indgang til ens data og hvis det var ligegyldigt hvilken computer man benyttede og hvor den var. Hvis alt ens data lå i Cybersapce! Dette skaber selvfølgelig mange andre problemer, men en dag er det virkeligheden!

På vej mod denne fremtid er der begyndt at skyde alle mulige små og store firmaer op som understøtter denne overgang fra personlig computer til anonyme computer terminaler. Bl.a. det danske e-boks, Flickr, som er et fotodelingssite, Blogger, Backpackit og mange flere.

Jeg har nu fundet dette Spurl.net 1.0 - Free online bookmarks with so much more... site, til online opbevaring af sine bookmarks.

Danish Island Peak Expedition 1999


DIX99 - 31
Originally uploaded by Per Dalum.
Jeg er ved at lægge de bedste billeder fra DIX99 op på nettet. Alle billederne er indskannede fra papirbilleder, så kvaliteten er ikke helt i top.

På dette billeder se vi op imod Ama Dablam fra klostret Tengboche. Dette kloster ligger på en bjergryg i ca. 4 km og er et af de smukkesteder jeg har været.

Klik på billedet og se de resterende billeder fra denne rejse.

Solbærtærte


solbærtærte
Originally uploaded by Per Dalum.
Nu hvor vi har købt hus følger der jo en have med og en have kan give et udbytte, hvis man behandler den ordentligt. Indtil nu har vi høstet rabarber, solbær og hindbær. På billedet ses den første kage lavet af egne produkter og den smager himmelsk :-)

Desværre tog fuglene alle vores jordbær, men til gængæld ser det ud til at vi får en flot vindruehøst senere på året. Også blommetræet, pæretræet og det ene æbletræ ser ud til at give et godt afkast, så der bliver sikkert mange tærter af forskellig slags til vores gæster :-)