Her er et godt essay om det djævlske valg mellem papir og bits. Et valg jeg konstant vakler over og skiftevis falder til den ene side for derefter næste måned at befinde mig på den anden side.
Nu har jeg så indkøbt mig en moleskin notesbog som sammen med D*I*Y Planner og lidt bits and bytes i iCal skal hjælpe mig med at styre min uendelig komplicerede dagligdag.
tirsdag, november 01, 2005
torsdag, oktober 20, 2005
tirsdag, oktober 11, 2005
Endnu et skridt hen imod den personlige computers død.
tirsdag, oktober 04, 2005
Google gør det igen
Endnu en samarbejdsaftale mellem Google og en anden stor spiller i det global spil om herredømmet over Cyberspace. Denne gang er det Sun og aftalen går på at integrere Java og Google (Toolbar). I samme åndedrag nævner artiklen at OpenOffice måske er på ved fra din desktop computer og ud i Cyberspace!
fredag, september 30, 2005
Google in Space...
Digital Media Asia: News - NASA, Google to collaborate on 'entrepreneurial space industry'
Uha, det er fedt at Googles penge nu også går til NASA. Det lyder dog lidt sci-fi at Google og NASA's samarbejde også skal koncentrere sig om bio-info-nano convergence. Rent Gibson!
Uha, det er fedt at Googles penge nu også går til NASA. Det lyder dog lidt sci-fi at Google og NASA's samarbejde også skal koncentrere sig om bio-info-nano convergence. Rent Gibson!
Kaj og Andrea
En god ting ved at få en datter er at ens egen barndom atter dukker op i bevidstheden. I øjeblikket er min datters favorit bamser Kaj og Andrea og de er jo sjove at lege med og alve stemmer til.
mandag, september 26, 2005
Google
På denne side kan man benytte endnu en Google beta funktionalitet. Når man skriver i søgefeltet, gætter Google på hvad det er man er ved at skrive og præsenterer brugeren for en lang række mulige ord.
Dette benyttes iøvrigt også i OpenOffice og med lidt tilvænning kan man sikkert her skrive meget hurtigere!
På denne side kan man benytte endnu en Google beta funktionalitet. Når man skriver i søgefeltet, gætter Google på hvad det er man er ved at skrive og præsenterer brugeren for en lang række mulige ord.
Dette benyttes iøvrigt også i OpenOffice og med lidt tilvænning kan man sikkert her skrive meget hurtigere!
søndag, september 11, 2005
Making coffee for free
fredag, september 09, 2005
torsdag, september 08, 2005
AppleScript
Jeg har på det seneste leget lidt med AppleScript og det er godt nok anderledes end andre computersprog som jeg har leget med.
Nå, men nu ønsker jeg mig så denne bog:
Nå, men nu ønsker jeg mig så denne bog:
"AppleScript : The Definitive Guide (Definitive Guides)" (Matt Neuburg)
Blogger og Mac
På side Blogger Help kan man læse følgende lille liste over hvad Blogger besøgende benytter at browser.
Det interessante er her "3% use Safari; also widely used internally". So, Blogger developers love Macs :-)
Usage Breakdown:
71% of our users use IE6/Windows; clearly the majority yet a lower percentage than the web in general.
6% use Mozilla Firefox; an up-and-comer, which we all use internally.
3% use Safari; also widely used internally.
2% use AOL
Det interessante er her "3% use Safari; also widely used internally". So, Blogger developers love Macs :-)
tirsdag, august 16, 2005
Vaskemaskinereparation
For omkring et halvt år siden blev jeg (og min kæreste) ejer af et hus og hvad der medfølger. Dette indebærer også at man pludselig har ansvar for at en masse hårde hvide varer altid fungerer tilfredsstillende. Da huset er (som de fleste nye husejere sikkert oplever) noget gammelt og den tilhørende maskinpark ligeså, opstår der hurtigt problemer.
Senest har vi haft et problem med vores vaskemaskine. Den ophørte med at kunne centrifugere og tøjet begyndte samtidigt at lugte efter en vask. Vi måtte derfor tilkalde en håndværker og heldigvis var dette en flink, yderst kompetent og bedst af alt, snakkesaglig. Jeg lærte derfor et par ting.
Først debuggede han vaskemaskinen ved at starte en centrifugering uden vand i maskinen. Dette fungerede upåklageligt og derved kunne han udelukke problemer med motor og programværk. Han havde derved indkredset problemet til en lille hvis lufttrykmåler som sad lige under tromlen inde i maskinen. Da han havde afmonteret den viste han mig hvor tilsnasket den var af slam og kalk. puha! Heldigvis kunne han forklare hvorfor den var så tilsnasket og her følger så et par råd til at undgå dette i fremtiden:
Efter disse råd og samling af vaskemaskinen, virkede centrifugeringen igen.
For at afhjælpe vores lugtgenerne skulle vi købe et par kilo hexafosfat og køre nogle kogevaske med 4 dl. af dette stof. Mon det så hjælper? Det vil den næste uges tid vise.
Senest har vi haft et problem med vores vaskemaskine. Den ophørte med at kunne centrifugere og tøjet begyndte samtidigt at lugte efter en vask. Vi måtte derfor tilkalde en håndværker og heldigvis var dette en flink, yderst kompetent og bedst af alt, snakkesaglig. Jeg lærte derfor et par ting.
Først debuggede han vaskemaskinen ved at starte en centrifugering uden vand i maskinen. Dette fungerede upåklageligt og derved kunne han udelukke problemer med motor og programværk. Han havde derved indkredset problemet til en lille hvis lufttrykmåler som sad lige under tromlen inde i maskinen. Da han havde afmonteret den viste han mig hvor tilsnasket den var af slam og kalk. puha! Heldigvis kunne han forklare hvorfor den var så tilsnasket og her følger så et par råd til at undgå dette i fremtiden:
- Kør en kogevask ca. hver 14. dag. De moderne vaskepulvere behøver godt nok ikke temperaturer omkring de 100 grader, men det gør vaskemaskinen. Hvis man altid vasker på 60 grader og derunder ophober der sig kalk og snaks i maskinens kar, rør og slanger som giver sig udtryk i ildelugtende tøj.
- Brug mindre sæbe end du tror
- Centrifuger aldrig almindelig vask på mere end 1200 RPM. Tunge stiffer som cowboybukser og lignende kan godt få 1600 RPM. Der over er det bare et tomt salgsargument.
- Brug aldrig en ”ekstra skyld” mulighed. Brug i stedet mindre sæbe.
- Kør en tom kogevask med ca. 4 dl. hexaphosphat en gang i mellem.
Efter disse råd og samling af vaskemaskinen, virkede centrifugeringen igen.
For at afhjælpe vores lugtgenerne skulle vi købe et par kilo hexafosfat og køre nogle kogevaske med 4 dl. af dette stof. Mon det så hjælper? Det vil den næste uges tid vise.
torsdag, juli 28, 2005
Google Earth
Google Earth ser meget smpændende ud og jeg tror at det bliver en del af pervasive Google i fremtiden.
Får nogle år siden tog jeg dette billede i Glacier Park i Montana

En hurtig manuel placering i Google Earth gav mig dette billede af samme sted

Det er da lidt sejt? Hvis man har en nogenlunde hurtig computer med et nyere grafikkort, er der timevis af leg gemt i Google Earth. Endnu smartere, så kan alle selv lægge deres fotografier ind i programmet så andre kan se hvor de er taget eller hvis man har et luftfoto af sit hus, kan dette også indlægges oven i Googles sattelitfotos. Lur mig om ikke dette bliver det helt store hit i år.
Nu mangler jeg bare at Google frigiver den lovede Mac version!
Får nogle år siden tog jeg dette billede i Glacier Park i Montana
En hurtig manuel placering i Google Earth gav mig dette billede af samme sted
Det er da lidt sejt? Hvis man har en nogenlunde hurtig computer med et nyere grafikkort, er der timevis af leg gemt i Google Earth. Endnu smartere, så kan alle selv lægge deres fotografier ind i programmet så andre kan se hvor de er taget eller hvis man har et luftfoto af sit hus, kan dette også indlægges oven i Googles sattelitfotos. Lur mig om ikke dette bliver det helt store hit i år.
Nu mangler jeg bare at Google frigiver den lovede Mac version!
Tur til Briksdalsbræen
Jeg er næsten lige kommet hjem fra en tur op i de norske fjelde sammen med Jess og Torben. Turen gik denne gang til Briksdalsbræen, Brendalsbræen, Haugesbræen og fjeldene der omkring. Vi fløj der op og havde en lille uge at vandre i.
Turen var i høj grad aktiv ferie og vi var til tider fuldstændig smadrede, men kom dog for det meste ovenpå igen.
Turen gik igennem alle de typer landskab Norge har (næsten). Vi vandrede i skove, på snesletter, på gletchere. Klatrede på klippe for at komme frem til Brendalsbreen, steg næsten 1000 højde meter for at kommer over Olden Skarret som er et bjergpas mellem Briksdalen og Haugesdalen.
Nyd billederne :-)
Turen var i høj grad aktiv ferie og vi var til tider fuldstændig smadrede, men kom dog for det meste ovenpå igen.
Turen gik igennem alle de typer landskab Norge har (næsten). Vi vandrede i skove, på snesletter, på gletchere. Klatrede på klippe for at komme frem til Brendalsbreen, steg næsten 1000 højde meter for at kommer over Olden Skarret som er et bjergpas mellem Briksdalen og Haugesdalen.
Nyd billederne :-)
Batman Begins (2005) (spoiler)
Batman Begins (2005) Så er Batman endelig tilbage! Denne Batman film lægger sig så tæt op ad den myte jeg kender til fra tegneserien at det er en fryd. Kender man kun til Batman gennem de forrige film, skylder man sig selv at se denne film—og derefter læse velvalgte tegneseriebøger. Bl.a. "Dark Knight" serien af Frank Miller (manden bag Sin City) eller "Batman mod Ra's Al Ghul". I den sidstnævnte kan man se hvorfra Liamn Neeson er castet. Da jeg så traileren tænkte jeg: "Åh nej, hvorfor er Ra's blevet kineser" og "Det var da sjovt som Liam Neesons karakter ligner den Ra's jeg kender fra tegneserien". Jeg kunne ikke forbinde disse to fact—duh!
tirsdag, juli 26, 2005
On The Road — USA 1998
I maj måned 1998 tog jeg helt over til USA for at hente min kæreste Mathilde hjem og samtidig rejse lidt rundt i dette land. Vi var dog mest i Montana og nabostaterne. Vi sluttede af i San Franscisco og Los Angeles. Dette er nogle få billeder fra denne tur.
Tur til Nigardsbreen
Jeg har nu fået lagt et par fotografier fra en tur til Nigardsbreen op på det store net. Billederne er fra en tur til denne bre som Torben, Jess og jeg var på i januar måned 2001. Vi kørte der op i snestorm og måtte køre en omvej på grund af lukkede veje i Norge. Denne omvej bragte os nord om hele Jostedalsbreen! Sikken en tur, men vi nåede frem og fik nogle gode dage på Nigardsbreen og de omkring liggende bjerge.
Online opbavaring af bookmarks: Spurl.net 1.0
Frigørelse fra computer administrations åg går sin gang. Tænk hvis man ikke havde problemer med computere, altså andre problemer end dem man selv vælger. Hvis computeren bare virkede, hvis back-up strategier var noget for dem der får penge for den slags. Hvis computeren kun var en indgang til ens data og hvis det var ligegyldigt hvilken computer man benyttede og hvor den var. Hvis alt ens data lå i Cybersapce! Dette skaber selvfølgelig mange andre problemer, men en dag er det virkeligheden!
På vej mod denne fremtid er der begyndt at skyde alle mulige små og store firmaer op som understøtter denne overgang fra personlig computer til anonyme computer terminaler. Bl.a. det danske e-boks, Flickr, som er et fotodelingssite, Blogger, Backpackit og mange flere.
Jeg har nu fundet dette Spurl.net 1.0 - Free online bookmarks with so much more... site, til online opbevaring af sine bookmarks.
På vej mod denne fremtid er der begyndt at skyde alle mulige små og store firmaer op som understøtter denne overgang fra personlig computer til anonyme computer terminaler. Bl.a. det danske e-boks, Flickr, som er et fotodelingssite, Blogger, Backpackit og mange flere.
Jeg har nu fundet dette Spurl.net 1.0 - Free online bookmarks with so much more... site, til online opbevaring af sine bookmarks.
Danish Island Peak Expedition 1999
Jeg er ved at lægge de bedste billeder fra DIX99 op på nettet. Alle billederne er indskannede fra papirbilleder, så kvaliteten er ikke helt i top.
På dette billeder se vi op imod Ama Dablam fra klostret Tengboche. Dette kloster ligger på en bjergryg i ca. 4 km og er et af de smukkesteder jeg har været.
Klik på billedet og se de resterende billeder fra denne rejse.
På dette billeder se vi op imod Ama Dablam fra klostret Tengboche. Dette kloster ligger på en bjergryg i ca. 4 km og er et af de smukkesteder jeg har været.
Klik på billedet og se de resterende billeder fra denne rejse.
Solbærtærte
Nu hvor vi har købt hus følger der jo en have med og en have kan give et udbytte, hvis man behandler den ordentligt. Indtil nu har vi høstet rabarber, solbær og hindbær. På billedet ses den første kage lavet af egne produkter og den smager himmelsk :-)
Desværre tog fuglene alle vores jordbær, men til gængæld ser det ud til at vi får en flot vindruehøst senere på året. Også blommetræet, pæretræet og det ene æbletræ ser ud til at give et godt afkast, så der bliver sikkert mange tærter af forskellig slags til vores gæster :-)
Desværre tog fuglene alle vores jordbær, men til gængæld ser det ud til at vi får en flot vindruehøst senere på året. Også blommetræet, pæretræet og det ene æbletræ ser ud til at give et godt afkast, så der bliver sikkert mange tærter af forskellig slags til vores gæster :-)
lørdag, juni 04, 2005
onsdag, februar 16, 2005
Test af Ecto
Nu sidder ejg og skriver off-line—eller næste off-line. mon det virkelig er så simpelt som det virker til? Hvis det er kan det være at iBlog er gone bye, bye og jeg installerer WordPress på mit theseus.dk domæne
Abonner på:
Opslag (Atom)