tirsdag, juli 26, 2005

Online opbavaring af bookmarks: Spurl.net 1.0

Frigørelse fra computer administrations åg går sin gang. Tænk hvis man ikke havde problemer med computere, altså andre problemer end dem man selv vælger. Hvis computeren bare virkede, hvis back-up strategier var noget for dem der får penge for den slags. Hvis computeren kun var en indgang til ens data og hvis det var ligegyldigt hvilken computer man benyttede og hvor den var. Hvis alt ens data lå i Cybersapce! Dette skaber selvfølgelig mange andre problemer, men en dag er det virkeligheden!

På vej mod denne fremtid er der begyndt at skyde alle mulige små og store firmaer op som understøtter denne overgang fra personlig computer til anonyme computer terminaler. Bl.a. det danske e-boks, Flickr, som er et fotodelingssite, Blogger, Backpackit og mange flere.

Jeg har nu fundet dette Spurl.net 1.0 - Free online bookmarks with so much more... site, til online opbevaring af sine bookmarks.

3 kommentarer:

Kawa Mek sagde ...

Så meget som jeg rejser, bruger både bærbar og stationær computer, tre forskellige browserer og hyppige geninstallationer af styresystemer, ja så har jeg også måttet indse, at online opbevaring af bookmarks faktisk har et formål.

Men jeg har så valgt at gå et skridt videre: Jeg er ved at afprøve http://del.icio.us som er en service for "social bookmarks". Dvs. at når jeg gemmer mine online bookmarks gemmer jeg dem ikke bare for mig selv, men deler dem med andre. Og jeg giver dem søgbare tags, hvilket er smartere end browserens folders, fordi hvert bookmark kan have mere end ét tag. Siden tilbyder også RSS feeds af disse bookmarks, så jeg abonnerer f.eks. på alle nyligt tilføjede bookmarks om Guatemala.

Del.icio.us leverer så oven i købet også feeds til andre tjenester, som f.eks. Collaborative Rank http://cgi.cse.unsw.edu.au/~collabrank/del.icio.us/ (et supplement til Googles Page Rank) og Technorati. Smart udtænkt af del.icio.us!

Kawa Mek sagde ...

Jeg har lige kigget på Spurl.net. Tilsyneladende har denne service de samme features, som jeg nævnte hos del.icio.us. Det kunne være interessant at sammenligne funktionaliteten og udviklingen hos de to tjenester.

Per Møldrup-Dalum sagde ...

Ja, jeg burde selvfølgelig have nævnt del.icio.us som jeg også er ved at teste :-)

Svarer man forøvrigt en kommentar her eller er det mest brugte at gøre det direkte via e-mail?